Bird portraits


As a wildlife photographer I have always dreamed of doing “Bird Portraits”. What better than a portrait to appreciate all the beauty of our feathered friends. The color of their plumage, their eyes, their head carriage are often magnificent.
However, I quickly ran into a difficulty: being close enough. Many species are thus very fearful and very shy, and are particularly difficult, if not impossible, to approach. Given this difficulty in the approach, I would recall an ethical principle of animal photography. “The nature photographer imposes himself not to disturb species and environments. It limit his creative freedom to behaviors and actions that do not ’cause no impact on fauna and flora”. This is why, although very numerous in the Camargue during the winter, you will not see a portrait of Common Cranes because they are far too shy and suspicious. A second difficulty is also due to the size of the bird. It is very difficult or even impossible to make a portrait of a sparrow!

All the photographs below are taken with a telephoto lens. Finally, many of these bird portraits are made in places where they are more easily approachable and are much less afraid of humans. The Ornithological Park of Pont de Gau near Saintes Marie de la Mer is a privileged place for this work. The photos have also been cropped to obtain a square format presentation, and improve the presentation of the portrait.

Jacques PRÉVERT gives a large place to animals in his poetry, but mainly to birds, symbols of freedom.

Paroles de la comptine  “Pour faire le portrait d’un oiseau” (in French)

Peindre d’abord une cage
avec une porte ouverte
peindre ensuite
quelque chose de joli
quelque chose de simple
quelque chose de beau
quelque chose d’utile
pour l’oiseau
placer ensuite la toile contre un arbre
dans un jardin
dans un bois
ou dans une forêt
se cacher derrière l’arbre
sans rien dire
sans bouger…
Parfois l’oiseau arrive vite
mais il peut aussi bien mettre de longues années
avant de se décider
Ne pas se décourager
attendre
attendre s’il le faut pendant des années
la vitesse ou la lenteur de l’arrivée de l’oiseau
n’ayant aucun rapport
avec la réussite du tableau
Quand l’oiseau arrive
s’il arrive
observer le plus profond silence
attendre que l’oiseau entre dans la cage
et quand il est entré
fermer doucement la porte avec le pinceau
puis
effacer un à un tous les barreaux
en ayant soin de ne toucher aucune des plumes de l’oiseau
Faire ensuite le portrait de l’arbre
en choisissant la plus belle de ses branches
pour l’oiseau
peindre aussi le vert feuillage et la fraîcheur du vent
la poussière du soleil
et le bruit des bêtes de l’herbe dans la chaleur de l’été
et puis attendre que l’oiseau se décide à chanter
Si l’oiseau ne chante pas
c’est mauvais signe
signe que le tableau est mauvais
mais s’il chante c’est bon signe
signe que vous pouvez signer
Alors vous arrachez tout doucement
une des plumes de l’oiseau
et vous écrivez votre nom dans un coin du tableau.

Jacques PRÉVERT – (Paroles 1945)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *